Slik får du mer energi

Når høstmørket kommer, sniker også vinteren og kulda seg på. Da er det mange av oss som føler oss mindre motiverte og uopplagte, og vi føler gjerne at vi alltid har tomme energilagre. 

Finnes det egentlig noe man kan gjøre for å føle seg litt piggere om høsten og vinteren? Hvilke grep bør man ta, og hva bør man la være å fokusere på? I denne artikkelen skal vi gi deg 6 enkle tips som kan gjøre den mørke hverdagen litt lysere. 

1. Sov en time lenger

På samme måte som at man prioriterer å spise, bør man også prioritere søvn. I de senere årene har søvnforskning fastslått hvor viktig søvn faktisk er, og hvilke risikofaktor man kan stå overfor ved søvnmangel. 

En voksen person behøver i snitt 7-8 timer per dag, og alt under dette kan tære på energi, hukommelse og produktivitet. Føler du deg skyldig i å ha et for høyt søvnunderskudd, bør du vurdere å legge deg en time tidligere hver dag (eller eventuelt sove en time lenger om morgenen). Over tid vil du merke at dette kan gjøre underverker for energinivået ditt! 

2. Vær aktiv

Når gradestokken synker, vokser også dørstokkmila seg lenger. Det kan være hardt å komme seg ut i aktivitet, når alt som frister er å krølle seg inn i teppet på sofaen etter en lang og kald arbeidsdag. Men klarer du å stå få litt skikk på viljestyrken, vil litt aktivitet gjøre mye for ditt energinivå. 

En halvtime til en time med trening tre ganger i uken er alt som skal til. Det behøver ikke være en time på treningsstudio – det kan gjerne være en rask joggetur, skitur, gåtur, fjelltur, fotball eller andre aktiviteter som får opp pulsen litt. 

I tillegg anbefaler vi at du minimerer stillesittingen så mye som mulig i løpet av arbeidsdagen. Å være i bevegelse vil hjelpe deg med å puste bedre samt øke produktiviteten. 

3. Lær noe nytt

Visste du at det å lære noe nytt skaper nye nerveforbindelser i hjernen? I tillegg til dette vil læring også gi deg en mestringsfølelse. Å mestre noe frigjør de gode hormonene i hjernen, noe som vil gi oss mer energi. 

Lær et nytt språk eller et nytt instrument, løs kryssord, spill brettspill, eller les en innholdsrik bok.

4. Ta en pause

Samtidig som at læring, mestringsfølelse og produktivitet er sunt for hjernen vår, har hjernen også godt av en pause. Ta en fem-ti minutters pause hver eneste dag der du ikke gjør noe som helst. 

Dette kan være en god tid for å legge inn noen pusteøvelser for å gi kropp og hjerne tilgang til mer oksygen, samt for å gi hjernen en pause fra å ta imot informasjon fra omgivelsene og daglige gjøremål. 

5. Få orden i hjemmet

Rot og et uorganisert hjem kan ha en negativ effekt på hvordan du føler deg. Hjemmet ditt skal være et sted for ro og avslapping, slik at det blir enkelt å stresse ned etter en stressende dag. 

Noen gode tips her kan være å ta en skikkelig opprydding i tingene dine. Hva gir deg noe, og hva kan du kvitte deg med? Kjøp kasser som er enkle å stable, og sett ting du ikke bruker nå men kan ha behov for senere i boden. 

6. Latter

Latter frigjør endorfiner, og endorfiner gir deg en følelse av lykke. Lykkefølelsen får deg til å slappe av, samt at det kan gi deg mer energi. Har du en stressende dag, kan det å sette på en morsom video gjøre dagen litt lettere. Se den gjerne med en kollega eller kjæresten. Latter sammen med andre er smittsomt!