Skuldre som peker litt mer innover enn de burde, og en nakke som krummes litt mer enn ønsket, har blitt helt vanlig i dagens samfunn. Dessverre finnes det ingen “quick fix” når det kommer til god holdning. Riktig trening over tid er hva som er beste løsning om du ønsker å bedre holdningen.

Vi har satt sammen et par gode øvelser som skal bedre holdningen, om de gjøres konsekvent over tid. Øvelsene nedenfor er ment til å styrke muskulaturen i ryggen og kjernemuskulaturen, som er viktig for en god holdning.

Nedtrekk

Ta tak i stangen, og trekk den ned mens du klemmer skulderbladene sammen. Denne øvelsen styrker skuldre og øvre rygg som er viktig for en bedre holdning.

Sittende roing

Trekk skuldrene bakover, med bøy i albueleddet, og dra håndtaket bakover mot magen. Hold armene inntil kroppen. Kjenn at du trekker skulderbladene sammen når du drar håndtaket mot magen. Øvelsen skal kjennes godt i øvre rygg.

Enarms roing

Løft opp vekten ved siden av kroppen. Kjenn at du bruker ryggen samtidig som du løfter vekten. Kontroller vekten mens du senker den ned, og fokuser på ryggen mens du gjør dette. Øvelsen er ment primært for ryggmuskulaturen. Det er viktig å holde en rett rygg gjennom øvelsen, gjerne bruk et speil for å holde en naturlig god holdning.

Omvendt flies

Omvendt flies utføres gjerne på en fitnessball, og bidrar til en sterk core. Ligg over ballen med vekter i begge hender. Start med nesten strake armer, og løft armene til de er horisontalt med kroppen. Fokuser på å trekke skulderbladene sammen når du løfter vektene. Senk vektene rolig, og gjenta øvelsen.

For å styrke holdningen er det viktig å være bevisst på god holdning hele tiden. Sitter du i sofaen, kan det være greit med god ryggstøtte og åpne opp skuldrene våre. Det er viktig å være oppmerksom på ryggen over tid, og trene konsekvent for å skape en bedre holdning.