Yoga er godt for både kropp og sjel. Her til lands har yoga fått et større gympreg, og utviklet seg litt bort fra den opprinnelsen treningsformen, som stort sett handlet om meditasjon.

Det praktiseres likevel fortsatt yoga i Norge med fokus på meditasjon. Hos Norges eldste yoga skole, Norsk Yoga-skole, er meditasjon fortsatt en stor del av praksisen deres. Alle deres lærere praktiserer Acem-meditasjon, som er en norskutviklet metode for avspenning og personlig vekst.

Yoga er fantastisk fordi det lar oss kanalisere negativ energi, for så å erstatte det med positiv energi. Her er noen av de bedre yogaøvelsene for å redusere stress og angst.

Kapalabhati Pranayama, eller bedre kjent som Ildpust

Dette er en kjent øvelse og positur som mange forbinder med yoga. Øvelsen er en dyp pusteteknikk, hvor du må slappe av i magen og puste godt. Her er det viktig å kun tenke på pusten, og kjenne at pusten går gjennom kroppen.

Sitt på en matte med beina i kryss, og med oppreist rygg. Pust dypt og langsomt, før du puster ut og gjentar. Prøv å pust så naturlig som mulig i 3-5 minutter.

Balasana, også kjent som barnestillingen

Barnestillingen er en fin tøyningsøvelse hvor du setter deg på knærne og lener hele kroppen framover. Å lene seg fremover øker utpusten, som skaper den avslappende responsen. Det er fortsatt viktig å puste dypt og godt i denne stillingen. 15-20 pust.

Savasana
Ligg på ryggen med helene litt fra hverandre. Om mulig bruk to blokker, hvor den ene balanserer oppå den andre, og plasser pannen din på dem. Dette gir en utrolig ro som nærmest masserer nervesystemet. Her kan du ligge fra 5 til 20 minutter.

Hunden

Start med planke som utgangspunkt, så skyver du rumpa opp i været. Etterhvert skal du ha mer vekt på føttene enn hendene. Fokuser på dype og gode pustedrag. 5-10 pust.

Katten og kua
Denne yogastillingen hjelper med å lindre ryggsmerter og forebygge eventuelle ryggproblemer. Stillingen gjør at du tøyer muskler som er i konstant spenning, men som ikke får nok behandling i hverdagen. Stillingen gjør musklene mer fleksible, samtidig som du styrker dem.

Stell deg på alle fire, bøy hele kjernemuskulaturen og ryggen oppover så langt du klarer (katten). Så gjør du den motsatte bevegelsen og bøyer så må du klarer andre veien (ku). Gjenta disse bevegelsene med kontroll og ro. Ta pustedrag inn i ku, og pust ut i katt.

Yoga handler mye om ro i sinnet og mye av jobben gjøres ved å konsentrere helt om pusten. Det er meditasjon i seg selv å bare tenke på pusten og ingen andre distraksjoner. Lett er det ikke, men det hjelper sinnet betraktelig.