Liker du en god kopp kaffe? Da skal du ikke ha dårlig samvittighet. Det er nemlig funnet flere fordeler med å drikke kaffe. Her går vi gjennom 4 av dem.

Har dere kaffemaskin på kontoret? Da er det sikkert mange som tar flere kopper om dagen. Det er sikkert også noen som lurer på om de bør drikke kaffe eller ikke.

For er kaffe sunt? Debatten har gått i mange år, og det er blitt mye forskning på området. Ja, kaffe er sunt, men du bør ikke drikke mer enn fem kopper om dagen! Her kan du lese om fire helsefordeler med kaffe. 

Fordeler med å drikke kaffe

  1. Kaffe og pauser gjør deg mer produktiv
  2. Kaffepausen fungerer som “sosialt lim” på jobb
  3. Kaffe reduserer risikoen for sykdommer
  4. Kaffe inneholder mye antioksidanter

1. Kaffe og pauser gjør deg mer produktiv

kaffe øker produktiviteten

Kaffe inneholder koffein. Det er dette stoffet som gjør at vi føler oss mer opplagt etter en kaffekopp. Faktisk kan koffein gjøre oss smartere – det får hjernen til å jobbe mer effektivt. Det øker aktiviteten i hjernen, noe som videre kan føre til bedre hukommelse, humør, oppmerksomhet og reaksjonstid. 

I tillegg viser dansk forskning at hyppige pauser fører til økt effektivitet på jobb. Konsentrasjonen blir bedre, og man kan holde fokus på arbeidsoppgavene sine lenger. Små kaffepauser i løpet av arbeidsdagen er med andre ord ikke bortkastet tid!

2. Kaffepausen fungerer som “sosialt lim” på jobb

En kaffemaskin til bedriften kan være en god investering. Forskningen som viste at pauser øker effektiviteten, viser også at pauser med kollegaer fungerer som “sosialt lim”. Det er derfor mange gode grunner til å ikke kutte ned på kaffepausene.

3. Kaffe reduserer risikoen for sykdommer

kaffe er sunt

Ved å drikke kaffe daglig kan du redusere risikoen for en rekke sykdommer – både fysiske og psykiske. Kaffe kan redusere sjansen for å få hjerte- og karsykdommer som hjerteinfarkt og hjerneslag. Forskning viser også at kaffe reduserer risikoen for diabetes type 2, Parkinsons og ulike leversykdommer. Det er altså snakk om en rekke alvorlige sykdommer.

Kaffe kan også påvirke ulike psykiske lidelser. For eksempel kan kaffedrikking gjøre det mindre sannsynlig at man får depresjon. Dette viser forskning fra Harvard.  

4. Kaffe inneholder mye antioksidanter

Kaffe er en av de største kildene til antioksidanter i et norsk kosthold. Forskningen har vist litt ulike resultater på antioksidanter over årene, men det antas at de forhindrer skadelig oksidasjon i kroppen. 

Kaffe har også mye annet sunt som kroppen trenger. Blant annet får vi i oss flere vitaminer og mineraler ved å drikke kaffe. Her er det for eksempel snakk om viktige vitaminer som B2, B3 og B5, og blant viktige mineraler har vi for eksempel magnesium. 

Kaffe er sunt, men ikke drikk mer enn fem kopper!

Mye forskning viser altså at kaffe har flere fordeler. Du trenger ikke ha dårlig samvittighet om er en ivrig bruker av kaffemaskinen på jobben. Allikevel sier forskerne at man ikke bør drikke mer enn 5 kopper om dagen. 

Hvis du drikker med måte, kan kaffe altså ha en rekke fordeler og helsegevinster.