Treningsstudioene var lenge koronastengt. Nå er de åpne igjen. Hva gjør du om det kommer en ny smittebølge og gymmen din stenger igjen?

Utendørstrening

Hvis du driver med løping, sykling eller annet, er du sikkert allerede mye ute om sommeren. Det skal mye til å velge mølla fremfor uteløping på sommerhalvåret. Driver du med styrketrening er det ikke like lett. Heldigvis kan du gjøre mange øvelser ute i naturen.

Er du tilhenger av pull-ups, chin-ups og lignende øvelser? Da er skogen din venn. Finn et tre, hopp opp til nærmeste grein og gjør øvelsene slik du er vant til. Her får du også litt etterlengtet variasjon med tanke på bredden på grepet.

Mange steder har også egne områder dedikert til utendørstrening. Slike steder var også stengt en periode, men vil nok neppe stenge ned igjen. Her finnes ulike vekter man kan løfte, benker til sit-ups og andre apparater.  

Trene hjemme

Utendørstrening blir vanskelig når vinteren kommer. Du kan selvsagt drive med vinteraktiviteter som ski og skøyter, men det kan være et styr å komme seg fra døra til marka eller skøytebanen. Da kan du heller trene hjemme.

Styrketrening med egen kroppsvekt er veldig effektivt. Man får kanskje ikke personlig rekord i benken etter en slik periode, men man kan for eksempel jobbe mer med mobilitet. Dessuten skal det godt gjøres å pådra seg slitasjeskader når man trener med kroppsvekt.

Det finnes flere programmer på nett du kan bruke. Treningsekspert Yngvar Andersen har for eksempel laget et program som bare tar 6 minutter. Her trenger du nesten ikke utstyr, og det du trenger vil du uansett finne hjemme. Bruk en flaske med vann som vekt.

Lage gym hjemme?

Noen har kanskje lurt på hva det vil koste å ha et lite treningsstudio hjemme. Hvor deilig ville det ikke vært å kunne trene nøyaktig når du vil? Dessuten trenger du aldri å pakke en eneste treningsbag igjen! Kanskje dette er noe for deg?

Her vil plass, økonomi og egne preferanser ha noe å si. Kanskje du kjøper et sett manualer? Da kan du trene de fleste muskler med enkle øvelser. Såkalt goblet squat er et godt alternativ til knebøy. 

Det er viktig å huske at du kan gjøre mange øvelser med samme type utstyr. Noen benker kan justeres slik at du kan gjøre både skrå- og vanlig benk. Hvis du har en vektstang og benk med stativ bak, har du samtidig også stang og stativ til markløft. Denne kan du også fint bruke til skulderpress. 

Du kan finne benker med stativ og vekter til litt under 15 000 kr. Bare benk med stativ kan du få for rundt 10 000 kr. Husk at det også er mye bra brukt der ute. Her kan du spare noen kroner når du bygger din egen hjemmegym.

Hvis gymdrømmen virker vanskelig, kan du bruke en finansagent til å finne et forbrukslån for deg. Axo Finans sammenligner lån for at kunden skal få best betingelser. Selskapet finnes også i Sverige.

Du får se hvilken løsning som passer best for deg. Uansett er det lurt å planlegge i tilfelle det blir en ny nedstenging. Lykke til med treningen!

Artikkelen inneholder partnerinnhold.

Renteeksempel: 15,9% 100.000,- o/5 år. Kost. 40.256,-. Tot. 140.256,-